تکنیک های پایه انیمیشن سازی

در عرصه ی هنر همیشه چیز تازه ای برای خلق کردن وجود دارد که لازمه آن داشتن ذوق و ذهن خلاق و البته دانش کافی ست. انیمیشن سازی نیز از آن هنرهایی ست که زندگی می آفریند و ریشه در ابعاد مختلف زندگی انسان دارد. در کشور ما با تمدن هنری فوق العاده اش بی تردید علاقه مندان بی شماری در صدد یافتن راهی برای شکوفایی این هنر و جان بخشی به ابتکارات ذهن خود هستند. اگر شما هم می خواهید وارد حرفه انیمیشن سازی شوید و از آن درآمدزایی کنید بهتر است کمی بیشتر با انواع سبک ها و کاربرد های آن آشنا شوید. انیمیشن در حوزه های متنوع زیادی کاربرد دارد. از فیلم های کوتاه، فیلم های سینمایی بلند و گیف های انیمیشنی گرفته تا بازی های ویدیویی، موشن گرافیک، جلوه های ویژه و حتی رابط کاربری ها در حوزه فناوری اطلاعات. به همین منظور قصد داریم تا در این مقاله با معرفی تکنیک های انیمیشن سازی، شما هنردوستان را با راز و رمزهای دنیای عظیم انیمیشن آشنا و در برداشتن قدم های اولیه ی آن همراهی کنیم.

 

تکنیک های انیمیشن سازی

 

انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک  (traditional animation / classical 2D animation)

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک

 

اولین مورد از تکنیک های انیمیشن سازی روش سنتی یا انیمیشن دو بعدی کلاسیک است. در این روش روندِ ساخت انیمیشن با طراحی دستی هر فریم روی کاغذ انجام می شود. بطوریکه ابزار اصلی شما مداد و کاغذ و البته کمی صبوری خواهد بود. پس از آن انیمیشن ساز یا اصطلاحا انیماتور، طرح های خود را بر روی طلق های شیشه ای کپی و با رنگ های از قبل تعیین شده رنگ آمیزی می کند و با قرار دادن آنها روی تصویرزمینه ی مورد نظر به بیان داستان خود با ترتیب دلخواهش می پردازد. شاید این نوع تکنیک در عصر امروز، کمی پیش پا افتاده بنظر بیاید اما بهتر است بدانید بزرگترین انیماتورهای جهان در ابتدا با همین روش تا مدت ها کار کرده اند و آثار بیاد ماندنی زیادی مثل سفیدبرفی و هفت کوتوله، علاءالدین و زیبای خفته را آفریده اند.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
نمونه هایی از انیمیشن دوبعدی کلاسیک

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، Fantasmagorie اولین انیمیشن دو بعدی، به صورت فیلم کوتاه بود که در سال ۱۹۰۸ توسط امیل کوهل (Emile Cohl) ساخته و نمایش داده شد. این کارتون کاملا سیاه سفید و مدت زمان آن ۷۵ ثانیه بوده و برای ساخت آن نیز از ۷۰۰ نقاشی مختلف استفاده شده است.

 

Fantasmagorie
Fantasmagorie

انیمیشن کامپیوتری (CGI)

این تکنیک که هر دو نوع دو بعدی و سه بعدی را شامل می شود، مانند روش سنتی ست که در آن طراحی فریم ها بصورت دستی انجام می گیرد با این تفاوت که به جای رنگ آمیزی دستی، طرح ها بر روی کامپیوتر اسکن شده و از طریق نرم افزار هایی مانند هارمونی با رنگ آمیخته می گردند. انیمیشن معروف میکی موس هم با بهره گیری از همین تکنیک های انیمیشن سازی دو بعدی ساخته شده است.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
میکی موس Mickey mouse

انیمیشن دو بعدی دیجیتال (Digital 2D Animation)

یکی دیگر از تکنیک های انیمیشن سازی، تولید انیمیشن به روش دو بعدی دیجیتال است. در این تکنیک انیماتور ها از بیت مپ و وکتورهای گرافیکی برای خلق و ویرایش تصاویر انیمیشنی استفاده می کنند. آنها به کمک نرم افزارهایی مثل افترافکت (After Effects) و فلش (Adobe Flash) فریم های کلیدی متعددی را طراحی و این کلیدها را به دلخواه تغییر می دهند تا حرکت نهایی مورد نظرشان را پدید آورند. همچنین آنها می توانند تعداد فریم ها را بسته به نوع داستان و زمان انیمیشن خود به صورت دیجیتالی محدود کنند تا روند ساخت مقرون به صرفه و سریع تر باشد. در تکنولوژی دیجیتالی طرح ها و پس زمینه به صورت کامپیوتری رنگ آمیزی و ساخته می شود و در نهایت بر روی کار قرار می گیرد.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
انیمیشن سازی دو بعدی دیجیتال

 

این روش شامل تکنیک های زیرشاخه ی زیر می شود:

۱. کات اوت (Cut-out)

کاربرد این روش در انیمیشن سازی دو بعدی به این شکل است که انیماتور با استفاده از مقوا، پارچه، تصویری از روزنامه و یا هر وسیله دیگر کاراکتر خود را می سازد و از آن در فریم های مختلف فیلم برداری میکند و برای تکمیل فرایند به برنامه انیمیشنی خود انتقال می دهد. از نمونه انیمیشن های ساخته شده با این تکنیک میتوان به انیمیشن لی لی حوضک توسط وجیه الله فرد مقدم و انیمیشن ژاپنی نون ابری (Cloud Bread) اشاره کرد.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
کات اوت دوبعدی

 

2.روتوسکوپی (Rotoscopy)

در این تکنیک انیماتور از بازیگرهای زنده برای انیمیشن خود استفاده میکند؛ به طوریکه از او در موقعیت های مختلف فیلم برداری و سپس تصاویر حاصل را بر روی صفحه ی کار خود به شکل دستی دوباره ترسیم میکند و به عبارتی هر یک از فریم ها را جداگانه می سازد. ازین روش به عنوان مکمل میتوان در کنار تکنیک های اصلی استفاده کرد. ارباب حلقه ها، آناستازیا، زندگی بیداری و … برخی از آثار تولید شده با این تکنیک هستند.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
روتوسکوپی- ارباب حلقه ها، زندگی بیداری

 

3.فلیپ بوک (Flipbook)

حتما تا به حال در دوران کودکی یا مدرسه گوشه ی دفتر یا کتابهایتان چنین نقاشی متحرکی ساخته اید. فلیپ بوک سبکی قدیمی از انیمیشن است که در آن بر روی هر یک از برگ های یک دفترچه، قسمتی از یک داستان را نقاشی می کشند و در نهایت با ورق زدن سریع آن ها تصاویری متحرک که روایتگر یک داستان هستند به دست می آید.

 

تکنیک های انیمیشن سازی
انیمیشن فلیپ بوک

 

انیمیشن سه بعدی دیجیتال (Digital 3D Animation)

 

تکنیک های پایه انیمیشن
انیمیشن سه بعدی دیجیتال

 

با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن تکنیک انیمیشن سازی سه بعدی، شخصیت های خیالی دوبعدی فرصتی برای واقعی تر شدن پیدا کردند؛ چرا که حالا در پلتفرمی سه بعدی، با عمق بالا و زاویه دید های متعدد قابلیت نمایش دارند. در این تکنیک انیمیت کردن در مراحل پیچیده تر و بیشتری نسبت به روش های قبل انجام میگیرد که در نگاه کلی میتوان به بعضی از این مراحل از جمله بافت گذاری، ریگ کردن کاراکتر و صحنه، نورپردازی، تنظیم موقعیت دوربین و زاویه دید اشاره کرد. البته که در نتیجه ی چنین فرایندی روایتی بسیار چشمگیر و واقع گرایانه خلق خواهد شد. نرم افزارهای پیشرفته ای همچون مایا (Maya)، افترافکت، تری دی مکس (۳D Max) و … در تولید این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های فراوانی از این سبک انیمیشن وجود دارد که مسلما همه ی ما با آنها آشنایی داریم؛ داستان اسباب بازی ها، آپ، در جستجوی نمو و بسیاری انیمیشن های فوق العاده ی دیگر که توسط بهترین انیماتورهای جهان با این تکنولوژی ساخته شده اند.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
انیمیشن سه بعدی

 

استریوسکوپ (Stereoscope)

یکی از موارد مورد استفاده در انیمیشن سه بعدی، تکنولوژی استریوسکوپ است که با ایجاد اختلاف زاویه دید در چشم ها و توهم بصری، تصاویر یک محیط مجازی به صورت سه بعدی مشاهده می شوند. در ساخت انیمیشن های سه بعدی دیجیتال میتوان از این روش استفاده کرد تا خروجی کار از ماهیت نمایش سه بعدی برخوردار باشد.

 

استاپ موشن (Stop Motion)

 

معرفی انواع تکنیک های انیمیشن سازی
استاپ موشن

 

در این تکنیک انیماتور از اشیای فیزیکی به عنوان کاراکتر های خود استفاده می کند؛ به این صورت که با جابه جایی آنها در هر فریم از آنها عکس برداری می کند و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، انیمیشن متحرک آنها را خلق می کند. انیمیشن هایی مانند شازده کوچولو (The little Prince) و عالیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) از جمله انیمیشن های ساخته شده با تکنیک استاپ موشن هستند.

 

تکنیک های پایه انیمیشن سازی
استاپ موشن- شازده کوچولو

 

روش های زیر را می توان در دسته ی انیمیشن های استاپ موشن قرار داد:

انیمیشن خمیری یا Claymation

در این تکنیک کاراکترها با خمیر طراحی می شوند و انیماتور با حرکت دادن فریم به فریم و عکس برداری از آنها به ساخت انیمیشن می پردازد. در این سبک انیماتور باید اصول نورپردازی و فیلم برداری را مانند فیلم برداری سینمایی رعایت کند. انیمیشن های بره ناقلا (Shaun the Sheep) و فرار مرغی (Chicken Run) در دسته ی  استاپ موشن های خمیری به حساب می آیند.

 

تکنیک های انیمیشن سازی
انیمیشن خمیری

 

انیمیشن عروسکی (Puppet animation)

در این انیمیشن از عروسک های دست ساز به عنوان کاراکترهای صحنه استفاده می شود. این عروسک ها دارای طناب های نگه دارنده یا آرماتور در بخش هایی از مفاصل شان هستند که عروسک گردان به وسیله آنها عروسک را به حرکت در می آورد و انیماتور از هر حرکت آنها به صورت مجزا عکس برداری می کند. با وجود آنکه این تکنیک نسبت به روش دیجیتالی بسیار زمانبر است اما همچنان به عنوان یکی از رایج ترین انیمیشن های ویژه ی کودکان طرفداران زیادی دارد. یکی از انیمیشن های استاپ موشن که با روش نمایش عروسکی ساخته شد، فیلم موزیکال و فانتزی “کابوس قبل از کریسمس” در سال ۱۹۹۳ است.

 

تکنیک های انیمیشن سازی
انیمیشن کابوس قبل از کریسمس

 

تکنیک های انیمیشن سازی
عروسک های کابوس قبل از کریسمس

 

تکنیک های انیمیشن سازی
عروسک های کابوس قبل از کریسمس

 

پیکسلیشن (Pixilation)

یکی از تکنیک های استاپ موشن است که در آن کاراکتر اصلی یا پرسوناژ یک بازیگر زنده است و انیماتور با عکس برداری از حرکات مختلف بازیگر فریم های مجزا از او میسازد و بدین ترتیب تصاویر متحرک بصورت منقطع نمایان می شوند.

 

تکنیک های انیمیشن سازی
پیکسلیشن

 

 

کات اوت (Cut-out)

روش کات اوت در تکنیک استاپ موشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع انیمیشن های کات اوت در این دسته بندی انیمیشن سیلوئت (Silhouette) یا سایه ای ست که در آن تمام پرسوناژها در مقابل نور و با دوربین رستروم (Rostrum) عکس برداری می شوند و در نهایت تصویری که ساخته می شود ضد نور یا به شکل سیاه رخ است. در سال های اخیر از این روش برای ساخت فیلم های کامپوتری دو بعدی و سه بعدی نیز استفاده می شود. در سبک سنتی سیلوئت ها به صورت تک رنگ با پشت زمینه خاکستری و کاراکترهای سیاه رنگ ساخته می شدند، اما در طول زمان انیماتورها به استفاده از رنگ ها برای پشت زمینه ی انیمیشن نیز روی آوردند. “داستان های شب” (Tales of the night) از Michel Ocelot و انیمیشن “اکتشافات رمزآلود جغرافیایی جسپر مورلو” (The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello) که تلفیقی از کاراکترهای دو بعدی و پشت زمینه ی سه بعدی ست نمونه هایی از انیمیشن سایه ای هستند.

 

معرفی انواع تکنیک های انیمیشن سازی
سمت راست؛داستان های شب، سمت چپ؛ اکتشافات رمزآلود جغرافیایی جسپر مورلو

 

جمع بندی 

در این مقاله تکنیک های انیمیشن سازی را بر اساس طبقه بندی انیماتورهای بزرگ جهان، همراه با روش های زیرمجموعه ای آنها به شما علاقه مندان به هنر انیمیشن سازی معرفی کردیم. طبق این طبقه بندی، تکنیک های انیمیشن سازی شامل تکنیک سنتی یا دوبعدی کلاسیک، کامپیوتری، دیجیتال دو بعدی، دیجیتال سه بعدی و استاپ موشن است که به مراحل کار هر یک از آنها به طور مختصر اشاره کردیم. امید است به عنوان اولین قدم در یادگیری اصول انیمیشن سازی توانسته باشیم شما را در این مسیر به مقصد نزدیک تر کنیم.

 

بیشتر بخوانید:  ۶ نرم افزار انیمیشن سازی رایگان

 

برگرفته از:

www.en.wikipedia.org

 

مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در انیمیشن سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.