12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی

 ۱۲ اصل انیمیشن سازی دیزنی (Disney)، توسط دو نفر از نُه پیرمرد دیزنی، به نام های اُلی جانستون (Ollie Johnston) و فرانک توماس (Frank Thomas) برای اولین بار در کتاب “ انیمیشن دیزنی: توهم زندگی” معرفی و به طور رسمی در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. در این کتاب جانستون و توماس، کار انیماتورهای اصلی دیزنی از سال ۱۹۳۰ به بعد را مورد بررسی قرار دادند و به ۱۲ اصل ساده در انیمیشن سازی رسیدند. به جرات می توان گفت که این کتاب یکی از بهترین ها در موضوع انیمیشن کاراکترها می باشد. “توهم زندگی” شامل ۴۸۹ طرح کاملا رنگی و تعداد بسیار زیادی تصاویر سیاه سفید، از اسکیس های داستان نویسی گرفته تا تمام روند انیمیشن سازی به روش دیزنی است. دیدگاه و طرز فکرِ انیماتورهای دیزنی، اصطلاحا به  قواعد ۱۲ گانه انیمیشن سازی درآمده و تبدیل به جزئی جدانشدنی از قواعد ساخت انیمیشن شده است. این کتاب چشم انداز وسیعی از کار استادان دیزنی در عصر طلایی انیمیشن را در اختیار خوانندگان خود قرار می دهد. کتاب “توهم زندگی” در بین انیماتورهای حرفه ای به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

 

12 اصل انیمیشن سازی
کتاب توهم زندگی

 

12 اصل انیمیشن سازی دیزنی
نمونه ای از کتاب “توهم زندگی”

 

اصول انیمیشن سازی دیزنی پایه ی همه ی کارهای انیمیشنی را می سازد و با زمینه های مختلف دیگر هم ارتباط دارد. مشخص ترین استفاده از این اصول مهم انیمیشن سازی براب طراحیِ شخصیت می باشد ولی برای طراحی وب نیز راهنمای بسیار ارزشمندی به حساب می آید. برای مثال اگر بخواهید به وسیله ی انیمیشن CSS حرکتی را در محیط کاربری تعریف کنید، می توانید از این قوانین استفاده کنید. در این مقاله نگاه عمیق تری به هر اصل خواهیم داشت تا درک بهتری از ماهیت این چند اصل بنیادی انیمیشن سازی پیدا کنید. با ما همراه باشید.

 اگر در انیمیشن سازی مبتدی هستید بخوانید: معرفی انواع تکنیک های انیمیشن سازی

۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی

 

1. اصل فشردگی و کشیدگی (Squash and Stretch)

اصل فشردگی و کشیدگی یعنی ایجاد تغییر شکل، یعنی تغییر از حالت کشیده به فشرده و برعکس. با کمک این اصل در انیمیشن سازی، به کاراکترِ در حال حرکت وزن، حجم و حالتی از زنده بودن اضافه می شود. این وضعیت به وسیله ی جمع و باز کردن کاراکتر صورت می گیرد. البته این اصل، جنس شیء یا کاراکتر موردنظر را نیز نشان می دهد؛ برای مثال اگر یک توپ را در نظر بگیریم، توپ پینگ پونگ یا بولینگ، حالت متفاوتی نسبت به یک توپ لاستیکی از خود نشان خوهند داد.

12 اصل انیمیشن سازی
فشردگی و کشیدگی در حرکت انواع توپ

 

برای درک بهتر اصل فشردگی و کشیدگی، نگاهی به صحنه ی زیر بیندازید. همانطور که می بینید، وقتی کاراکتر ها در حال رقصیدن هستند بدنشان کاملا جمع و بعد دوباره کشیده شده و به حالت اولیه ی خود باز می گردد. در نتیجه، ما به عنوان مخاطب باور می کنیم که کاراکتر ها در حال رقصیدن هستند؛ چون تاثیر جاذبه ی زمین را بر روی بدن شان احساس می کنیم.

 

12 اصل انیمیشن سازی

 

نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که اغلب انیماتورهای مبتدی، از اصل فشردگی و کشیدگی بیش از اندازه استفاده می کنند که باعث از بین رفتن حالت طبیعی کاراکتر شده و در نتیجه مخاطب حرکتش را باور نمی کند. اعتقاد انیماتورهای حرفه ای این است که استفاده از این قانون نباید “دیده شود” بلکه می بایست توسط مخاطب “حس شود”. حتما دقت کنید که حجم کاراکتر نیز بیش از اندازه دچار تغییر نشود؛ بطوریکه مخاطب با دیدن حرکت احساس نکند که سایز آن در حال اضافه شدن و خارج شدن از حالت نرمال است.

البته این را به یاد داشته باشید، در صورتی که بخواهید حالت اغراق آمیزی را در حرکت کاراکتر نشان دهید، این قانون هم مثل تمام قوانین دیگر قابل شکسته شدن است. نکته ی اصلی شناخت کامل قانون برای درست رد شدن از آن می باشد.

 

2. اصل پیش بینی (Anticipation)

فرآیند حرکت شامل سه بخش است: آماده سازی برای انجام حرکت، خود حرکت و پایان انجام آن؛ پیش بینی یعنی مرحله ی اول این فرآیند.

 

12 اصل انیمیشن سازی
فرآیند انجام حرکت

 

یک نفر را در نظر بگیرید که قصد پرتاب یک توپ بیسبال را دارد. اگر چوب بیسبال را کامل به عقب ببرد، بیننده انتظار دارد که توپ با شدت زیادی پرتاب شود. اگر چوب را فقط کمی به عقب ببرد، پیش بینی بیننده این است که توپ شتاب کمی داشته باشد. پس میزان پیش بینی، تاثیر زیادی روی سرعتِ حرکت توپ خواهد داشت. اگر مخاطب به درستی برای یک حرکت سریع یا آهسته آماده نباشد، صحنه ی موردنظر را از دست می دهد. در نتیجه پیش بینی، نقش اساسی در فرآیند انجام حرکت ایفا می کند.

 

12 اصل انیمیشن سازی
نقش پیش بینی در فرآیند حرکت

 

با استفاده از اصل پیش بینی می توانیم به بیننده اعلام کنیم که حرکت خاصی در حال شکل گرفتن است. برای اجرای این اصل در انیمیشن های دیزنی، انیماتورها دقیقا قبل از حرکت اصلی، روی یک یا دو حرکت کوچک کار می کنند تا به بیننده علامت دهند که قرار است اتفاقی رخ دهد. اگر به تصویر پایین نگاه کنید می بینید که تامپر (Thumper) قبل از دویدن، روی پای عقبش خم می شود؛ این یعنی اجرای اصل پیش بینی یا انتظار در انیمیشن سازی.

 

12 اصل انیمیشن سازی

 

3. اصل صحنه پردازی (Staging)

اصل صحنه پردازی به این معنی است که شخصیت با هر ژست یا حرکتی می بایست مقصود روشنی را به مخاطب برساند. به عکس های تینکر بل (Thinker Bell) نگاه کنید. اگر تصویر رنگی تینکر بل را برداریم و به جای آن نقاشی سیاهی از آن را نشان دهیم، شما باز هم می توانید ایده ی اینکه تینکر در تصویر اول خیلی خوشحال و در تصویر دوم از چیزی ناراحت است را درک کنید.

 

15 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
صحنه پردازی ۱

 

15 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
صحنه پردازی ۲

این اصل انیمیشن سازی دیزنی همچنین به حرکات و قرارگیری دوربین نیز مربوط می شود. در این صحنه از «در جستجوی نمو» (Finding Nemo)، چرخش آب و حالات شخصیت به بیننده نشان می دهد که حرکت دلپذیری می باشد.

 

12 اصل انیمیشن سازی

 

اگر یک حرکت به درستی صحنه پردازی شود، برای بیننده کاملا قابل درک خواهد بود. برای اینکه ایده ای به طور واضح نشان داده شود، چشم های مخاطب باید دقیقا به همان نقطه ی موردنظر هدایت شود؛ یعنی در یک زمان مشخص، تمرکز فقط بر روی یک ایده باشد.

برای مثال، در صحنه ای که پر از حرکت است، چشمان مخاطب باید به کاراکتر ثابت معطوف شود. بالعکس در صحنه ی بدون حرکت، تمرکز باید بر روی کاراکتر در حال حرکت قرار بگیرد.

 

12 اصل انیمیشن سازی دیزنی

12 اصل انیمیشن سازی دیزنی

 

شخصیت هم در صورتی که به درستی صحنه پردازی شود، قابل توجه خواهد بود. مثلا شخصیت یک کودک خجالتی روی حالت بدنش تاثیر می گذارد؛ سرش را به سمت پایین خم می کند و بالاتنه اش افتاده می شود. حرکات چنین کودکی به بیننده نشان می دهد که خجالتی است. پس در زمان صحنه پردازیِ شخصیت، استفاده از مشخصه های پررنگ برای تعریف کاراکتر بسیار مهم می باشد.

 

12 اصل انیمیشن سازی
شخصیت پردازی در انیمیشن سازی

 

4. اصل طراحی پشت سرهم (Straight ahead) و طراحی از حالتی به حالت دیگر (Pose to Pose)

این اصل از ۱۲ اصل انیمیشن سازی دیزنی، دو تکنیکِ اصلی مربوط به انیمیت کردن را نشان می دهد:

تکنیک طراحی پشت سرهم: تکنیک منحصر به فردی ست که انیماتور از طراحی اول شروع می کند و تا آخرین طراحی انیمیشن آن را فریم به فریم می سازد. استفاده از این تکنیک ممکن است باعث از دست دادن حجم، سایز و تناسب ها شود ولی برای حرکات سریع، ناگهانی و خشن بیشتر از تکنیک پشت سرهم استفاده می شود. با این تکنیک، حرکت روان تر و طبیعی تری خواهید داشت و همچنین فضای بیشتری برای اجرای خلاقیت وجود دارد.

 

12 اصل انیمیشن سازی
طراحی پشت سرهم در انیمیشن سیندرلا

 

تکنیک حالتی به حالت دیگر: در این تکنیک ابتدا ژست های اصلی که کاراکتر اول از همه باید آنها را انجام دهد، طراحی می شود و بعد با ژست های انتقالی تکمیل می شود. طراحی حالتی به حالت دیگر برای صحنه های دراماتیک و احساسی استفاده می شود، چون تمرکز بیشتر روی بیان ایده است تا واقعیت صحنه.

 

12 اصل انیمیشن سازی
طراحی حالتی به حالت دیگر-انیمیشن علاء الدین

 

5. حرکت های دنباله دار (Follow Through) و حرکت های منطبق با هم (Overlapping)

این دو قانون مربوط به فیزیک هستند، پس اول قانون حرکت نیوتون را باهم مرور می کنیم: هر جسم در حال حرکت تمایل دارد تا به حرکت خود ادامه دهد و جسمی که ساکن است، تمایل به ادامه ی سکون دارد.

برای درک این قانون تصور کنید داخل ماشینی نشسته اید که با سرعت بالا در حال حرکت است، ناگهان ترمز می کند و شما به جلو پرتاب می شوید؛ چرا؟ به خاطر وجود قانونی که گفتیم، بدن شما تمایل به ادامه ی حرکت دارد. بدون شک انیمیشن ها هم می بایست از این قواعد پیروی کنند تا به نظر بیننده قابل باور و طبیعی باشند. دو اصل حرکت های دنباله دار و حرکت های منطبق باهم کمک می کنند تا حرکات تا جای ممکن به واقعیت نزدیک شوند.

طبق اصل حرکت های دنباله دار،اگر شخصیت در حال حرکت باشد و سپس از حرکت بایستد، قسمت اصلی بدن متوقف شده ولی دیگر اجزا برای مدت کوتاهی به حرکت خود ادامه می دهند. برای مثال در صحنه ی زیر، ابتدا سر مولان (Mulan) و بعد مو های او از حرکت می ایستند.

 

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل حرکت دنباله دار

اصل حرکت های منطبق با هم این ایده را بیان می کند که اگر شخصیت در حال حرکت باشد، بعضی از قسمت های بدن او سریع تر از بقیه حرکت می کنند. اگر به صحنه ی زیر دقت کنید می بینید که موهای راپونزل سریع تر از بدن او حرکت می کند.

 

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل حرکت های منطبق با هم

در دنیای واقعی هر چیزی با سرعت متفاوتی حرکت می کند و زمان بندی اجزای مختلف یک جسم در حال حرکت می تواند متفاوت از یکدیگر باشد. به همین دلیل تبعیت از اصل حرکت های دنباله دار و منطبق با هم برای ایجاد یک حرکت روان و واقع گرایانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

6. افزایش و کاهش سرعت (Slow in and Slow out)

این اصل در میان اصول انیمیشن سازی دیزنی به این دلیل این طراحی شده است که به حرکات شخصیت ها حالت واقعی تری ببخشد. وقتی شخصیت ها در حال انجام کاری هستند، انیماتورها فریم های بیشتری برای شروع حرکت، فریم های کمتر حین انجام حرکت و دوباره فریم های بیشتر در آخر آن حرکت را طراحی می کنند. به حرکت سفید برفی در این صحنه دقت کنید. حرکت در ابتدا آهسته، در وسط سریع و در آخر آهسته می شود.

 

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل افزایش و کاهش سرعت

 

7. قوس (Arc)

بعضی از موارد ۱۲ اصل انیمیشن سازی از قوانین فیزیک تبعیت می کنند. بنابراین هنگام کار بر روی انیمیشن بهتر است به قوانین فیزیک پایبند باشید.

این اصل بیان کننده ی این است که تقریبا همه ی حرکات در واقعیت حالتی مدور یا قوسی شکل دارند. مثلا وقتی که سر می چرخد یا دست حرکت می کند، بر محوری مستقیم حرکت نمی کند بلکه حالتی قوسی شکل دارد. این صحنه از میکی موس، اصل قوس را به خوبی نشان می دهد.

 

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل قوس

 

8. انیمیشن سازی ثانویه (Secondary Action)

عمل ثانوی که یکی از نکات مهم در میان این چند اصل بنیادی انیمیشن سازی است، بیانگر عملی افزوده می باشد تا بعد بیشتری به حرکت اصلی بدهد و آن را طبیعی تر نشان دهد. به عنوان مثال دو شخصیت را در نظر بگیرید که در یک اتاق در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند. صحبت کردن عمل اصلی صحنه حساب می شود و اگر یکی از شخصیت ها شروع به تکان دادن پاهایش کند، این کار عمل ثانوی به حساب می آید. یا در این صحنه، حرکت اصلی دهان و هویج است ولی انیماتور برای با نمک تر کردن صحنه از حرکات پا نیز کمک گرفته است.

 

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل انیمیشن سازی ثانویه

9. زمان بندی (Timing)

این اصل انیمیشن سازی Disney ، در ایجاد این توهم که حرکت انجام شده از قوانین فیزیک تبعیت می کند، به ما کمک می کند. انیماتور ها با تنظیم زمان بندی صحنه، حرکت را به وسیله ی فریم های بیشتر آرام تر و روان تر و با تعداد فریم کمتر حرکت را سریع تر نشان می دهند.

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
اصل زمان بندی

10. اغراق (Exaggeration)

اغراق یعنی بزرگنمایی حرکات مشخص به طریقی که با برجسته شدن قسمتی از حرکت، باور پذیری صحنه لطمه نبیند. همانطور که در GIF های قبلی مشاهده کردید، انیمیشن سازی دیزنی در انجام این اصل بسیار خوب عمل کرده است. برای یادآوری دوباره می توانید صحنه ی زیر را هم به عنوان مثال در نظر بگیرید.

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
اصل اغراق

11. طراحی حرفه ای (Solid drawing)

این اصل در اصول انیمیشن سازی دیزنی جایگاه بالایی دارد و  انیماتور ها را تشویق می کند تا درباره ی این واقعیت ب درستی تفکر کنند، اگرچه ممکن است فرم ها به شکل دو بعدی نمایش داده شوند ولی می بایست ظاهری سه بعدی داشته باشند. به عبارت دیگر در تصویر باید اصول حجم، وزن، تعادل و آناتومی رعایت شود. در مثال زیر گرچه طرح به صورت دو بعدی می باشد ولی بیننده با تماشای زئوس حس می کند که شخصیت وزن دارد و سه بعدی می باشد.

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
اصل طراحی حرفه ای

 

12. جذابیت (Appeal)

بدون شک همه نوع شخصیتی نباید جذاب باشد ولی این اصل بیانگر این است که انیماتور ها باید تصویری بسازند که برای بیننده ها جذاب و جالب باشد. برای جذاب شدن انیمیشن کافی است شخصیت ساده و در عین حال گیرا باشد و ویژگی های آن به خوبی نمایش داده شود تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی
اصل جذابیت

 

 

جمع بندی

برای جان بخشیدن و حرکت دادن به هر شخصیت در دنیای انیمیشن، باید ابتدا ۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی را فرا گرفته و سپس به سراغ انیمیت کردن رفت. این چند اصل بنیادی انیمیشن سازی به شما کمک می کنند تا انیمیشنی زیبا و جداب بسازید که مخاطب ها شیفته آن شوند.

مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در انیمیشن سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.