۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی (Disney) را انیماتورهای دیزنی اُلی جانستون (Ollie Johnston) و فرانک توماس (Frank Thomas) برای اولین بار در کتاب توهم زندگی: انیمیشن دیزنی معرفی کردند که به طور رسمی در سال ۱۹۸۱ منتشر شد. در این کتاب جانستون و توماس کار انیماتورهای اصلی دیزنی از سال ۱۹۳۰ به بعد را مورد بررسی قرار دادند و به ۱۲ اصل ساده د رانیمیشن سازی رسیدند. این کتاب و قوانینی که در آن بیان گردیده بسیار مورد استفاده انیماتور های دنیا قرار گرفته و گاه از آن به عنوان انجیل صنعت انیمیشن سازی تعبیر می‌شود. در سال ۱۹۹۹ این کتاب در یک آمارگیری آنلاین به عنوان بهترین کتاب انیمیشن تاریخ برگزیده شد. با اینکه در زمان نوشتن و چاپ شدن کتاب، تکنیک‌های دستی رواج داشت با این حال با ورود رایانه و روش‌های جدیدتر همچنان مباحث مطرح شده در این کتاب امروزه نیز کاربرد دارند.

در بخش اول:اصل یکم تا چهارم ۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی، ۴ اصل از این اصول مهم انیمیشن سازی را مطرح و بررسی کردم. در این قسمت هم قصد داریم تا ۴ اصل بنیادی انیمیشن سازی را بازگو کنیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی:

 

5. حرکت های دنباله دار (Follow Through) و حرکت های منطبق با هم (Overlapping)

طبق اصل حرکت های دنباله دار،اگر شخصیت در حال حرکت باشد و سپس از حرکت بایستد، قسمت اصلی بدن متوقف شده ولی دیگر اجزا برای مدت کوتاهی به حرکت خود ادامه می دهند. برای مثال در صحنه ی زیر، ابتدا سر مولان (Mulan) و بعد مو های او از حرکت می ایستند.

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل حرکت دنباله دار

اصل حرکت های منطبق با هم این ایده را بیان می کند که اگر شخصیت در حال حرکت باشد، بعضی از قسمت های بدن او سریع تر از بقیه حرکت می کنند. اگر به صحنه ی زیر دقت کنید می بینید که موهای راپونزل سریع تر از بدن او حرکت می کند.

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل حرکت های منطبق با هم

در دنیای واقعی هر چیزی با سرعت متفاوتی حرکت می کند و زمان بندی اجزای مختلف یک جسم در حال حرکت می تواند متفاوت از یکدیگر باشد. به همین دلیل تبعیت از اصل حرکت های دنباله دار و منطبق با هم برای ایجاد یک حرکت روان و واقع گرایانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

6. افزایش و کاهش سرعت (Slow in and Slow out)

این اصل در میان اصول انیمیشن سازی دیزنی به این دلیل این طراحی شده است که به حرکات شخصیت ها حالت واقعی تری ببخشد. وقتی شخصیت ها در حال انجام کاری هستند، انیماتورها فریم های بیشتری برای شروع حرکت، فریم های کمتر حین انجام حرکت و دوباره فریم های بیشتر در آخر آن حرکت را طراحی می کنند. به حرکت سفید برفی در این صحنه دقت کنید. حرکت در ابتدا آهسته، در وسط سریع و در آخر آهسته می شود.

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل افزایش و کاهش سرعت

 

7. قوس (Arc)

بعضی از موارد ۱۲ اصل انیمیشن دیزنی از قوانین فیزیک تبعیت می کنند. بنابراین هنگام کار بر روی انیمیشن بهتر است به قوانین فیزیک پایبند باشید.

این اصل بیان کننده ی این است که تقریبا همه ی حرکات در واقعیت حالتی مدور یا قوسی شکل دارند. مثلا وقتی که سر می چرخد یا دست حرکت می کند، بر محوری مستقیم حرکت نمی کند بلکه حالتی قوسی شکل دارد. این صحنه از میکی موس، اصل قوس را به خوبی نشان می دهد.

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل قوس

 

8. انیمیشن سازی ثانویه (Secondary Action)

عمل ثانوی که یکی از نکات مهم در میان این چند اصل بنیادی انیمیشن سازی است، بیانگر عملی افزوده می باشد تا بعد بیشتری به حرکت اصلی بدهد و آن را طبیعی تر نشان دهد. به عنوان مثال دو شخصیت را در نظر بگیرید که در یک اتاق در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند. صحبت کردن عمل اصلی صحنه حساب می شود و اگر یکی از شخصیت ها شروع به تکان دادن پاهایش کند، این کار عمل ثانوی به حساب می آید. یا در این صحنه، حرکت اصلی دهان و هویج است ولی انیماتور برای با نمک تر کردن صحنه از حرکات پا نیز کمک گرفته است.

12-اصل-مهم-انیمیشن-سازی-دیزنی-که-باید-بدانیم
اصل انیمیشن سازی ثانویه

 

12 اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی-بخش سوم:اصل نهم تا دوازدهم


برگرفته از: ohmy.disney.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در انیمیشن سازی

همچنین نگاهی بیاندازید

معرفی بهترین نرم افزار های انیمیشن سازی سه بعدی در دنیا

امروزه استفاده از نرم افزارهای رایج برای ساخت انیمیشن و تصاویر متحرک به یکی از مهم ترین کا…