6 مرحله ی اصلی در انیمیشن سازی
به این مطلب رای دهید

در این مقاله قصد داریم تا ۶ مرحله ی اصلی در انیمیشن سازی را برایتان به صورت کامل شرح دهیم و شما را با مقدمات و اصول این کار جذاب آشنا گردانیم تا به سوال چگونه در خانه انیمیشن بسازیم یا چگونه انیمیشن ساز شویم پاسخ خوبی داده باشیم.

۱. عکس گرفتن از ویدئوی مرجع

این مرحله در عین حال که بسیار مهم است ولی اغلب نادیده گرفته می شود. ما فکر می کنیم که شکل ظاهری یک حرکت مشخص و اینکه چقدر زمان می برد را می دانیم ولی در واقعیت اغلب اوقات در اشتباه هستیم. حرکات فیزیکی مسئله ای است که قبل از پویانمایی باید آنالیز شود، خصوصا اگر فرد مبتدی باشد.

آیا تصویری از فردی که در حال انداختن توپ بیسبال هست دارید؟ در یوتیوب، ویدئوهایی از پرتاب کنندگان توپ وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. تصور نکنید که چون قبلا حرکتی را دیده اید، می دانید که دقیقا به چه صورت است. نگاه کردن به حرکت از دید یک انیماتور با یک بیننده عادی، کاملا متفاوت است.

۲. حالت ها

بعد از انجام مرحله ی اول، نوبت به ساخت حالت های اصلی از عکس می رسد. این حالت ها به حالت های اصلی شناخته می شوند چون مهم ترین حالت های آن عکس به حساب می آیند و داستانِ آن عکس را شرح می دهند. پس بهتر است مطمئن شویم که آن ها را به درستی درک کرده ایم چون باقی روند بر اساسِ آنها ساخته می شود.

6 مرحله ی اصلی در انیمیشن سازی

۳. قطعه بندی کردن فریم

بعد از اینکه از حالات اصلی رضایت پیدا کردیم، کارِ تقسیم بندی حرکت را به وسیله ی «میان نقطه ها» از یک حالت به حالت بعدی انجام می دهیم. آنقدر حالت اضافه می کنیم تا حرکت خوب به نظر برسد، البته باید از روش پلکانی (stepped mode) برای این کار استفاده کنید.

۴. ایجاد منحنی نقاط در فریم

منحنی نقاط، یک اصطلاح در انیمیشن سه بعدی است. در واقع روندی است که در آن فرد، تعامل میان کلیدها را از حالت مقطع یا پلکانی به منحنی تبدیل می کند. به بیانی دیگر، کامپیوتر حرکات میان هر یک از حالت ها را بهم متصل می کند و به این صورت حرکتِ روان تری خواهیم داشت.

مشکل اینجاست که کامپیوتر نمی تواند حالت میانی بین نقاط دو فریم را به درستی اجرا کند. به همین دلیل هرچه قطعه بندی بهتر باشد، ورژن پلکانی بهتری خواهیم داشت.


اگر مایل به گذراندن دوره ای مرتبط با ۶ مرحله ی اصلی در انیمیشن سازی هستید به دوره اصول طراحی انیمیشن دو بعدی مراجعه کنید.


۵. روان سازی و متعادل کردن (offset)

حالا که تمام کلیدها روی حالت پلکانی تنظیم شده اند، باید روی آنها بیشتر کار کنیم. می بایست تمام منحنی ها را پاک کنیم و مطمئن شویم که حرکت روان است. متعادل سازی بعضی از حرکات نیز ایده ی خوبی می باشد تا حرکات به صورت تکه ای ظاهر نشوند، چون کاراکتر تمام حرکات را یکسره طی می کند. بعد از اتمام این مرحله، عکس تان تقریبا یکپارچه و تمام شده است.

6 گام در ساخت انیمیشن

۶. جان بخشیدن

این مرحله بیشتر سرگرم کننده است. قسمت سخت پویانمایی را به اتمام رساندید و حالت نوبت به اضافه کردن ابزار جالب است. در این مرحله حرکاتی را اضافه می کنیم تا کاراکتر زنده به نظر برسد. برای مثال چشمک یا لبخند می تواند ما را به مقصودمان برساند. تفاوت میان دو مرحله آخر جزئی ولی حائز اهمیت است.

 

امیدواریم از خواندن مقاله ۶ مرحله ی اصلی در انیمیشن سازی لذت کافی را برده باشید. در صورتی که سوالی دارید حتما آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در انیمیشن سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین نگاهی بیاندازید

۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی – بخش سوم: اصل نهم تا دوازدهم

به این مطلب رای دهید ۱۲ اصل مهم انیمیشن سازی دیزنی (Disney) را انیماتورهای دیزنی اُلی جانس…